Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

De pioniers van de chanson & kleinkunst in Vlaanderen werden beschreven op muziekarchief.be.

Willem Vermandere, Miek & Roel, Wannes Van de Velde, ... Het zijn enkele grote namen uit de Vlaamse chanson & kleinkunst die hun carrière ruim 40 jaar geleden startten en die ook vandaag nog gekend zijn bij jong & oud.

Een aantal van hun tijdsgenoten doet enkel nog een belletje rinkelen bij de iets oudere kenners; Kor Van der Goten, Mary Porcelijn, Antoon De Candt... Samen vormden ze een generatie Vlaamse zangers en zangeressen die eigenhandig een muzikale traditie uit de grond stampte die later Kleinkunst of Vlaams chanson zou gaan heten.

Het verhaal van deze pioniersgeneratie vind je nu dankzij Muziekcentrum Vlaanderen terug op Muziekarchief.be, gestoffeerd met artikels, luisterfragmenten en archiefopnames. In samenwerking met SABAM en de VRT wordt hiermee opnieuw een stukje muzikaal erfgoed ontsloten en opengesteld voor het brede publiek.

Muziekarchief.be

Twee en een half jaar geleden was er al Muziekarchief.be, een website en databank die Muziekcentrum Vlaanderen in samenwerking met VRT en IFPI-Belgium/SIMIM online bracht. Op die website werden talloze Vlaamse en Belgische muziekreleases in kaart gebracht, met gedetailleerde informatie over muzikanten, auteurs/componisten, speciale uitgaven,... Muziekarchief.be herbergt een sterke catalogus en groeide snel uit tot hét referentiepunt voor informatie over platen & cd's niet-klassieke muziek. Met bijna een half miljoen unieke bezoekers in de jongste 12 maanden kan het project zonder blozen een succes genoemd worden.

De afgelopen tijd werkte Muziekcentrum Vlaanderen in stilte aan een klein (maar fijn) zijproject van Muziekarchief.be. Om nog meer hernieuwde interesse te wekken voor ons muzikaal erfgoed kozen we ervoor een interessante periode uit de Vlaamse muziekgeschiedenis in kaart te brengen en te duiden met artikels en achtergrondinformatie, geïllustreerd met beeld- en geluidsmateriaal. Het onderwerp van dit (eerste?) Muziekarchief-themaproject werd "De geboorte van het Vlaamse chanson (1954-1969)".

Pioniers van het Luisterlied? Kleinkunst? Vlaams Chanson?

In de jaren '60 zorgde een jonge generatie artiesten voor een kleine revolutie door in hun moerstaal te zingen, maar bewust niet te kiezen voor verzekerd succes met de populaire schlagerliederen van toen. Geïnspireerd door grote voorbeelden uit Frankrijk, Nederland en de Angelsaksische wereld begonnen deze zangers en zangeressen eigen liedjes te schrijven waarmee ze hun individuele verhalen, emoties en indrukken vertolkten. Dat ze er niet snel rijk van werden, deed er weinig toe.

Een halve eeuw later zijn vele artiesten en liedjes van toen niet meer bekend bij het brede publiek en dat is niet onlogisch: zoals steeds in de muziekgeschiedenis groeien slechts de uitzonderingen uit tot echte evergreens. Bovendien klinken nogal wat van die eerste kleinkunstliedjes naar de normen van vandaag vrij naïef in de oren. Maar toch mag het muziekhistorische belang van deze generatie niet worden onderschat: Vanuit het (bijna) niets creëerden ze een nieuwe muzikale traditie, boorden een heel nieuw publiek aan en plaveiden zo de weg voor alle generaties na hen die ook in het Nederlands een eigen(zinnig) verhaal wilden vertellen.

Nieuwe website

Voor de nieuwe thema-website selecteerde Muziekcentrum Vlaanderen een dertiental artiesten die elk in de jaren '60 met eigen platenwerk naar buiten kwamen. We probeerden een accuraat beeld van hen te schetsen a.d.h.v. biografische artikels, geschreven door Pol Van Mossevelde. Deze journalist kent de toenmalige kleinkunstwereld van binnenuit en schreef in de jaren '70 reeds twee boeken over hetzelfde onderwerp. Ook schetste hij een beeld van wat er zich rondom de artiesten afspeelde: de muziekwereld in al haar facetten leek toen immers in niets op die van vandaag. Denk maar aan de media, het concertgebeuren en de platenindustrie, die toen in Vlaanderen eveneens nog in hun prille kinderschoenen stonden. Musicoloog en socioloog Luk Saffloer, zelf in een vorig leven nog actief als kleinkunstzanger, schreef een diepgravend hoofdstuk over het tot stand komen van deze generatie artiesten in het Vlaanderen van de jaren '50 en '60. Bezoekers van de website kunnen via Muziekarchief.be ook fragmenten uit de meeste kleinkunst- en chansonplaten van toen opnieuw beluisteren.

Net als bij Muziekarchief.be kan Muziekcentrum Vlaanderen rekenen op enkele partners die het project mee ondersteunen. SABAM sprong mee op de kar en zorgde voor een broodnodig financieel ruggesteuntje. De VRT stelt haar archief en infrastructuur ter beschikking en maakt een deel van dat materiaal toegankelijk via hun cultuurplatform Cobra.be. Ook uit het archief van Nekka plukten we enkele interessante archiefopnames die nu kunnen geraadpleegd worden. In totaal kan je op de website terecht voor meer dan 14 uur audio- en videomateriaal, zowel live-opnames als interviews en reportages.

U kan de nieuwe website hier bezoeken.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

De pioniers van de chanson & kleinkunst in Vlaanderen werden beschreven op muziekarchief.be.

Willem Vermandere, Miek & Roel, Wannes Van de Velde, ... Het zijn enkele grote namen uit de Vlaamse chanson & kleinkunst die hun carrière ruim 40 jaar geleden startten en die ook vandaag nog gekend zijn bij jong & oud.

Een aantal van hun tijdsgenoten doet enkel nog een belletje rinkelen bij de iets oudere kenners; Kor Van der Goten, Mary Porcelijn, Antoon De Candt... Samen vormden ze een generatie Vlaamse zangers en zangeressen die eigenhandig een muzikale traditie uit de grond stampte die later Kleinkunst of Vlaams chanson zou gaan heten.

Het verhaal van deze pioniersgeneratie vind je nu dankzij Muziekcentrum Vlaanderen terug op Muziekarchief.be, gestoffeerd met artikels, luisterfragmenten en archiefopnames. In samenwerking met SABAM en de VRT wordt hiermee opnieuw een stukje muzikaal erfgoed ontsloten en opengesteld voor het brede publiek.

Muziekarchief.be

Twee en een half jaar geleden was er al Muziekarchief.be, een website en databank die Muziekcentrum Vlaanderen in samenwerking met VRT en IFPI-Belgium/SIMIM online bracht. Op die website werden talloze Vlaamse en Belgische muziekreleases in kaart gebracht, met gedetailleerde informatie over muzikanten, auteurs/componisten, speciale uitgaven,... Muziekarchief.be herbergt een sterke catalogus en groeide snel uit tot hét referentiepunt voor informatie over platen & cd's niet-klassieke muziek. Met bijna een half miljoen unieke bezoekers in de jongste 12 maanden kan het project zonder blozen een succes genoemd worden.

De afgelopen tijd werkte Muziekcentrum Vlaanderen in stilte aan een klein (maar fijn) zijproject van Muziekarchief.be. Om nog meer hernieuwde interesse te wekken voor ons muzikaal erfgoed kozen we ervoor een interessante periode uit de Vlaamse muziekgeschiedenis in kaart te brengen en te duiden met artikels en achtergrondinformatie, geïllustreerd met beeld- en geluidsmateriaal. Het onderwerp van dit (eerste?) Muziekarchief-themaproject werd "De geboorte van het Vlaamse chanson (1954-1969)".

Pioniers van het Luisterlied? Kleinkunst? Vlaams Chanson?

In de jaren '60 zorgde een jonge generatie artiesten voor een kleine revolutie door in hun moerstaal te zingen, maar bewust niet te kiezen voor verzekerd succes met de populaire schlagerliederen van toen. Geïnspireerd door grote voorbeelden uit Frankrijk, Nederland en de Angelsaksische wereld begonnen deze zangers en zangeressen eigen liedjes te schrijven waarmee ze hun individuele verhalen, emoties en indrukken vertolkten. Dat ze er niet snel rijk van werden, deed er weinig toe.

Een halve eeuw later zijn vele artiesten en liedjes van toen niet meer bekend bij het brede publiek en dat is niet onlogisch: zoals steeds in de muziekgeschiedenis groeien slechts de uitzonderingen uit tot echte evergreens. Bovendien klinken nogal wat van die eerste kleinkunstliedjes naar de normen van vandaag vrij naïef in de oren. Maar toch mag het muziekhistorische belang van deze generatie niet worden onderschat: Vanuit het (bijna) niets creëerden ze een nieuwe muzikale traditie, boorden een heel nieuw publiek aan en plaveiden zo de weg voor alle generaties na hen die ook in het Nederlands een eigen(zinnig) verhaal wilden vertellen.

Nieuwe website

Voor de nieuwe thema-website selecteerde Muziekcentrum Vlaanderen een dertiental artiesten die elk in de jaren '60 met eigen platenwerk naar buiten kwamen. We probeerden een accuraat beeld van hen te schetsen a.d.h.v. biografische artikels, geschreven door Pol Van Mossevelde. Deze journalist kent de toenmalige kleinkunstwereld van binnenuit en schreef in de jaren '70 reeds twee boeken over hetzelfde onderwerp. Ook schetste hij een beeld van wat er zich rondom de artiesten afspeelde: de muziekwereld in al haar facetten leek toen immers in niets op die van vandaag. Denk maar aan de media, het concertgebeuren en de platenindustrie, die toen in Vlaanderen eveneens nog in hun prille kinderschoenen stonden. Musicoloog en socioloog Luk Saffloer, zelf in een vorig leven nog actief als kleinkunstzanger, schreef een diepgravend hoofdstuk over het tot stand komen van deze generatie artiesten in het Vlaanderen van de jaren '50 en '60. Bezoekers van de website kunnen via Muziekarchief.be ook fragmenten uit de meeste kleinkunst- en chansonplaten van toen opnieuw beluisteren.

Net als bij Muziekarchief.be kan Muziekcentrum Vlaanderen rekenen op enkele partners die het project mee ondersteunen. SABAM sprong mee op de kar en zorgde voor een broodnodig financieel ruggesteuntje. De VRT stelt haar archief en infrastructuur ter beschikking en maakt een deel van dat materiaal toegankelijk via hun cultuurplatform Cobra.be. Ook uit het archief van Nekka plukten we enkele interessante archiefopnames die nu kunnen geraadpleegd worden. In totaal kan je op de website terecht voor meer dan 14 uur audio- en videomateriaal, zowel live-opnames als interviews en reportages.

U kan de nieuwe website hier bezoeken.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn