Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

In het archief van de kanunniken van de Petite Table in Luik werd recent een middeleeuwse handgeschreven partituur aangetroffen.

Deze wekte de belangstelling van musicologen van de universiteit van Oxford. Uit hun studie bleek dat de twee bladzijden tellende partituur was overgeschreven op de schutbladen van het register met de jaarrekeningen voor 1388. Er blijkt wel geen verband te bestaan tussen die boekhouding en de partituur, die waarschijnlijk dateert van het einde van de 14e eeuw.

De partituur bevat een eenstemming Credo dat nogal slordig in Ars Nova-notenschrift, typisch voor de 14e eeuw, werd genoteerd. Wat opvalt, is dat alternerend stukken in het zwart en in het wit werden genoteerd: Patrem - omnia facta sunt (zwart), Qui propter nos... non erit finis (wit), Et in spiritum.. .venturi seculi (zwart), Amen (wit). De Amen is onvolledig en het laatste stuk van de notenbalk ontbreekt. De afwisseling in kleur is niet zomaar willekeurig, maar weerspiegelt de afwisseling tussen tempus imperfectum cum prolatione perfecta en tempus imperfectum cum prolatione imperfecta.

De partituur werd opgenomen in de databank DIAMM (Digital Image Archive of Medieval Music) van de universiteit van Oxford.

Meer info op: www.diamm.ac.uk (klik hier voor de specifieke beschrijving)
Bron: Website Rijksarchief

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

In het archief van de kanunniken van de Petite Table in Luik werd recent een middeleeuwse handgeschreven partituur aangetroffen.

Deze wekte de belangstelling van musicologen van de universiteit van Oxford. Uit hun studie bleek dat de twee bladzijden tellende partituur was overgeschreven op de schutbladen van het register met de jaarrekeningen voor 1388. Er blijkt wel geen verband te bestaan tussen die boekhouding en de partituur, die waarschijnlijk dateert van het einde van de 14e eeuw.

De partituur bevat een eenstemming Credo dat nogal slordig in Ars Nova-notenschrift, typisch voor de 14e eeuw, werd genoteerd. Wat opvalt, is dat alternerend stukken in het zwart en in het wit werden genoteerd: Patrem - omnia facta sunt (zwart), Qui propter nos... non erit finis (wit), Et in spiritum.. .venturi seculi (zwart), Amen (wit). De Amen is onvolledig en het laatste stuk van de notenbalk ontbreekt. De afwisseling in kleur is niet zomaar willekeurig, maar weerspiegelt de afwisseling tussen tempus imperfectum cum prolatione perfecta en tempus imperfectum cum prolatione imperfecta.

De partituur werd opgenomen in de databank DIAMM (Digital Image Archive of Medieval Music) van de universiteit van Oxford.

Meer info op: www.diamm.ac.uk (klik hier voor de specifieke beschrijving)
Bron: Website Rijksarchief

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn