Zoeken

Nieuws

Archiefbeschrijvingen van de Antwerpse Conservatoriumbibliotheek

De bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen stond tot 2010 hoofdzakelijk ten dienste van de kunstopleidingen van het conservatorium: muziek, woord en drama, dans. Dankzij diverse schenkingen en aankopen wist de instelling de voorbije jaren ook een enorme erfgoedcollectie uit te bouwen, waardoor haar werking verbreedde. Ze kreeg in 2010 het kwaliteitslabel van erkende erfgoedbibliotheek. Het ontsluiten van dit muzikaal erfgoed vereist een aangepaste manier van catalografische beschrijving en hiervoor wordt onder meer gebruikgemaakt van de archiefmodule van Brocade. 

MusicMap van de jazzsaxofoon

PointCulture (de vroegere Médiathèque de la Communauté française de Belgique) lanceerde in het najaar van 2014 haar eerste MusicMap. De MusicMaps zijn opgevat als een reeks van ‘kaarten’, die de evolutie van een bepaald muziekfenomeen visualiseren op een illustratieve en schematische manier. Ter gelegenheid van de 200ste verjaardag van Adolphe Sax vorig jaar, zoomt de eerste MusicMap in op het gebruik van de saxofoon in de jazz.

TRACKS ontmoetingsmoment 23 juni

Op dinsdag 23 juni (13-17u.) organiseren de partners van TRACKS (de Toolbox en Richtlijnen voor Archief- en Collectiezorg in de Kunstensector) voor de tweede keer een ontmoetingsmoment rond het erfgoed van de kunstensector. Kunstenaars, kunstenorganisaties, cultureel erfgoedwerkers en andere geïnteresseerden in kunstenerfgoed kunnen er hun ervaringen delen rond archief- en collectiezorg.

Ere-vicerector en eerste voorzitter Resonant Herman Vanden Berghe gehuldigd

Op 13 juni werd Herman Vanden Berghe gehuldigd door de Stad Leuven. Dit gebeurde in het Huis van de Polyfonie naar aanleiding van zijn 82ste verjaardag.

Topstuk voorgesteld: Antifonarium Tsgrooten

Toen in 2008 het antifonarium Tsgrooten door de Vlaamse Gemeenschap werd aangekocht voor de Collectie Vlaanderen kreeg dit heel wat weerklank in de pers. Het koorboek werd beschouwd als een sleutelwerk in het topstukkenbeleid: een goed gedocumenteerd en rijkelijk verlucht handschrift dat getuigt van de evoluties in de gregoriaanse muziek.

“De jaren 60 zijn voor onze ogen aan het verdwijnen” – Katrien Brys over 9000 toeren

9000 toeren is een lijvige publicatie van 320 pagina’s die een overzicht biedt van de populaire muziekcultuur in het Gentse vanaf de jaren 60. De focus is gericht op pop- en rockmuziek met al zijn varianten, al komt de jazzscene ook in beeld. Katrien Brys, die het initiatief nam voor deze publicatie, vertelt over haar onderzoek en over het erfgoed dat ze daarbij kon gebruiken.

Extra rondleidingen voor collectie Ghysels

Onder de noemer van OpenDepot-Klanken: 125 jaar mechanische muziek bij de collectie Ghysels, richt het museum Vleeshuis extra rondleidingen in om het publiek te laten kennismaken met deze uitzonderlijke collectie van mechanische orgels. 

MOMEM - museum voor techno in de maak

De tijd voor een technomuseum blijkt rijp te zijn: men hoopt in 2017 in Frankfurt een Museum of Modern Electronic Music (MOMEM) te kunnen openen. De vroegste techno gaat al terug tot de jaren 70 en de pioniers komen stilaan op een leeftijd waarin men al eens terugblikt op zijn verwezenlijkingen en de erfgoedreflex begint te kriebelen.

Meerstemmigheid in beeld: tentoonstelling, festival en conferentie rond Petrus Alamire

Midden augustus vindt in Antwerpen het festival Petrus Alamire – meerstemmigheid in beeld plaats. Er is een tentoonstelling met verluchte muziekhandschriften van Alamire, het muziekfestival Laus Polyphoniae staat helemaal in het teken van Alamire’s werk en er is een internationale conferentie New Perspectives on Polyphony

De lotgevallen van het Nederlands Muziek Instituut – afslanken, aanwinsten en verhuizen

Het Nederlands Muziek Instituut (NMI) werd in 1999 opgericht en is de centrale bewaarplaats voor het Nederlands muzikaal erfgoed, hoofdzakelijk van klassieke muziek. Drie belangrijke collecties liggen aan de grondslag van het NMI: de muziekbibliotheek en de muziekarchieven van het Gemeentemuseum Den Haag en de muziekdocumentatieverzameling van de stichting Musica Neerlandica. 

Nieuwe publicaties: muzikaal erfgoed in tempels, op podia en in Gentse cafés

Dat muzikaal erfgoed niet alleen verklankt moet worden, maar ook in boekvorm tot zijn recht komt, bewijzen een aantal recente publicaties. David Vergauwen onderzocht in Kolommen van harmonie het muzikaal erfgoed van de Brusselse vrijmetselarij, Geert Vandenbon vertelt in 30 jaar Stageco het verhaal van hoe deze podiumbouwer een wereldspeler werd en in 9000 toeren wordt de geschiedenis van het Gentse rockscene verteld.

Midzomernachtfeest brengt Lets immaterieel cultureel erfgoed naar Brussel

In de Baltische staten kunnen zang- en dansfeesten rond midzomernacht bogen op een lange traditie. Op deze jaarlijkse regionale zangfeesten of vijfjaarlijkse grootse festivals nemen tal van (amateur)koren en –(amateur)dansers deel: het aantal deelnemers loopt al snel op tot 40.000. Dit vergt heel wat voorbereiding. De midzomernachtfeesten zijn door de Unesco erkend als immaterieel erfgoed.

TRACKS ontmoetingsmoment

Op 23 juni organiseren de partners van TRACKS (de Toolbox en Richtlijnen voor Archief- en Collectiezorg in de Kunstensector) voor het tweede jaar op rij een ontmoetingsmoment rond het erfgoed van de kunstensector. Kunstenorganisaties en de cultureel-erfgoedsector zijn uitgenodigd er inspiratie op te doen, kennis en tips uit te wisselen over de zorg voor het kunstenerfgoed, enz. Het ontmoetingsmoment vindt plaats in BRONKS, Varkensmarkt 15-17, Brussel.

Erfgoeddag 2015: Erf!

Op 26 april is het Erfgoeddag. Met het thema Erf! als uitgangspunt vinden die dag meer dan 650 activiteiten plaats, verspreid over Vlaanderen en Brussel. Enkele honderden organisaties en verenigingen (zeker niet enkel uit de erfgoedsector) zetten die dag hun deuren open om te tonen hoe zij omgaan met hun erfgoed. Ook het muzikaal erfgoed is in ruime mate vertegenwoordigd. Resonant maakte een zo divers mogelijke selectie uit het aanbod.

Erfgoedzorg in de praktijk – het Collegium Vocale Gent

Collegium Vocale Gent viert in 2020 haar 50-jarig bestaan: een ideale gelegenheid om de eigen historiek onder de aandacht te brengen. Het ensemble is zich bewust van de rol die het erfgoed daarin kan spelen en neemt daarom een aantal stappen om die zorg te bevorderen.