In de reeks Contemporary Music in Flanders verscheen het zesde volume over 'tapemuziek' uit Vlaanderen.

De reeks wordt uitgegeven door Matrix, Centrum voor nieuwe muziek. De publicatie omvat o.a. een uitgebreid essay van Maarten Quanten over 60 jaar tapemuziek in Vlaanderen. Daarnaast zijn er korte artikels omtrent tapecomposities van P. Adriaenssens, P. Beyls, J. De Laet, L. De Meester, L. Goethals, K. Goeyvaerts, K. Lauwers, S. Verstockt en D. Veulemans. Ook nu is een CD toegevoegd aan de publicatie. Het boek wordt deze keer enkel in het Engels aangeboden.

De opkomst van de tapemuziek rond 1950 bracht een ware artistieke omwenteling te weeg. Dankzij allerhande nieuwe technologie konden opgenomen of kunstmatig opgewekte geluiden bewerkt en gemonteerd worden tot nooit eerder gehoorde sonoriteiten. Sindsdien experimenteren componisten volop met muziek die uitbreekt uit de klankwereld van het klassieke instrumentarium. Flemish Tape Music since 1950 werpt een blik op 60 jaar tapemuziek in Vlaanderen, van de eerste experimenten in de radiostudio’s tot de laatste technologische en muzikale hoogstandjes.

De publicatie wordt gratis verspreid. Mits betaling van administratie- en verzendingskosten, kan het boek ook opgestuurd worden. Op de website van MATRIX is tevens een digitale versie beschikbaar (de originele Engelse tekst en een Nederlandstalige versie).

Contemporary Music in Flanders VI: Flemish Tape Music since 1950
Incl. CD Uitg. dr. Mark Delaere, Rebecca Diependaele en Veronique Verspeurt I
SBN 97890-77717-05-9

MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek]
Contemporary Music in Flanders III: Flemish Symphonic Music since 1950
Contemporary Music in Flanders V: Flemish Music Theatre since 1950

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn