Advies en begeleiding bij muzikaal-erfgoedzorg

 

Een overzicht van literatuur over (aspecten van) de Belgische jazz(geschiedenis).

We blijven deze bibliografie uitbreiden. Ken je een boek, artikel, website, documentaire die hier een plek verdient? Laat het ons weten via info@resonant.be.

Algemeen

  • DANVAL, M., Histoire Du Jazz En Belgique, Avant-Propos, 2014.
  • DE GRAEF, J., De swingperiode 1935-1947: jazz in België, Antwerpen: De Dageraad, 1980.
  • DE MEYER, G. en K. AMERYCKX, De Geschiedenis van de Belgische Muziekindustrie, Leuven: KU Leuven, 1999, te raadplegen via deze link.
  • DEFOORT, A., Lexicon van de Muziek in West-Vlaanderen (vol. 1-7), Brugge: VWS, 2000.
  • DEWILDE, J., Jazzerfgoed in België (2): De collectie Albert Michiels. In Jazzmozaïek, 12 (2012) 4, p. 60-61. Online raadpleegbaar via deze link.
  • HEYMAN, M. en P. MANNAERTS, Jazzerfgoed in België (1): een kennismaking. In: Jazzmozaïek, 12 (2012) 3, p. 38-39. Online raadpleegbaar via deze link.
  • HEYMAN, M., Jazzerfgoed in België (3): Het vooronderzoek naar jazzerfgoed in België. In: Jazzmozaïek, 13 (2013) 1, p. 54-55. Online raadpleegbaar via deze link.
  • MANNAERTS, P., Jazzerfgoed in België (4): Privécollecties met jazzerfgoed. In: Jazzmozaïek, 13 (2013) 2, p. 60-61. Online raadpleegbaar via deze link.
  • KORTEWEG, S., Meer Armslag voor Jazz, nota, 2006, te raadplegen via deze link. Het verslag van de hoorzitting over deze nota in de commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement in 2007 is te raadplegen via deze link.
  • PERNET, R., Belgian Jazz Discography (1897-1999), Brussel: eigen beheer (heruitgave door de Koning Boudewijn Stichting), 1999. (Deze publicatie is nog verkrijgbaar in de museumshop van het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel.)
  • PERNET, R., Jazz in Little Belgium: historique et discographie de 1881 à 1966, Brussel: Sigma, 1967.
  • PERNET, R. en J. SCHROEDER, e.a., Dictionnaire du jazz à Bruxelles et en Wallonie, Luik: Mardaga, 1991.
  • PERNET, R., Le jazz belge a (beaucoup plus de) 75 ans. In: Sabam 75 (1922-1997), Brussel: Sabam, 1997, p. 168 e.v.
  • SAMYN, J. en S. SIMONS, The Finest in Belgian Jazz, Brugge: De Werf, 2002. (algemene inleiding over Belgische jazzgeschiedenis met korte biografische schetsen van huidige Belgische jazzmusici)
  • SCHROEDER, J., Histoire du jazz à Liège de 1900 à 1980, Brussel: Editions Labor, 1985.
  • SIMONS, S., Jazz in België: de taal van een klein land met een grote traditie. In: Sabam 75 (1922-1997), Brussel: Sabam, 1997, p. 207 e.v.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Jazz_in_België: een soort tekstuele weergave van het eerste deel (tot jaren ’50) van de BRT-documentaire Jazz in België uit 1980 (zie ook hieronder).
  • http://www.lamediatheque.be/dec/clj/q16_01.htm: een basisintroductie tot de Belgische jazzgeschiedenis door de Mediathéque (in het Frans).

(Auto)biografieën en specifieke literatuur

  • BOGAERTS, G., Dance Band: quand Bruxelles jazzait, Brussel: Lefrancq, 2002.
  • BRYS, K., 9000 Toeren. 50 jaar muziek in Gent, Gent: Borgerhoff & Lamberigts, 2015.
  • COLJON, T., Les Neuf Vies de Marc Moulin, Luik: Editions Luc Pire, 2007.
  • DANVAL, M., L’Insaisissable Robert Goffin. De Rimbaud à Louis Armstrong, Gerpinnes: Quorum, 1998.
  • DANVAL, M., Robert Goffin, avocat, poète et homme de jazz. De Arthur Rimbaud à Louis Armstrong, Le Carré Gomand, 2014.
  • DE BACKER, P., Toots 90, Gent: Borgerhoff & Lamberigts, 2012.
  • DE GROOTE, P., Free Jazz in Gent rond de jaren zestig, onuitgegeven publicatie, gerev. versie 2009, te raadplegen via deze link.
  • DE RIDDER, M., Rebelse ritmes. Hoe jazz & literatuur elkaar vonden, Antwerpen: De Bezige Bij, 2012.
  • DISCRY, J. en C. PIRE, A la Rencontre du Jazz Huttois, 1998.
  • GHYSEN, R., Hasseltse bands 1945-2000, Hasselt: Het Stadsmus, 2014.
  • GOOSSENS, F., TORFS, M., e.a., JazzLab Series 1993-2008, Gent: eigen beheer, 2008, introductie te raadplegen via deze link.
  • HEUVINCK, M., e.a., Jazz Centrum Vlaanderen. Documentatie en promotiecentrum voor traditionele jazz en blues, Dendermonde: eigen beheer, 2006. (Deze publicatie kan worden aangevraagd bij het JCV.)
  • Leven naar de fictie van het centrum toe (brochure naar aanleiding van een tentoonstelling rond auteur en jazzmusicus Willy Roggeman), Gent: Universiteit Gent, 2009, te raadplegen via deze link.
  • LHOEST, L., Onderzoek aan de Jazzafdeling. In: Forum, 16 (2009) 6, Antwerpen: Koninklijk Conservatorium Antwerpen, p. 38-41, te raadplegen via deze link.
  • MEURANT, A., e.a., Jazz in little Belgium: de verzameling Robert Pernet in het muziekinstrumentenmuseum Brussel, Brussel: Muziekinstrumentenmuseum, 2004. (Deze ‘tentoonstellingscatalogus’ is één van de betere algemene introducties tot de Belgische jazzgeschiedenis. Ze is nog verkrijgbaar in de museumshop van het MIM te Brussel.)
  • NIJSSEN, K., Jazz Bilzen. Hét festival, zijn tijd vooruit. 1965-1981, Leuven: Davidsfonds, 2009.
  • PLUME, J., Belgische jazzveteranen vertellen, Dannison Music, 2004. (anekdotisch, interessant voor zijn ‘oral jazz history’), verkrijgbaar via deze link.
  • RAY, H., John Ouwerx. Sa carrière, ses oeuvres, ses souvenirs, Brussel: Les Cahiers Selection, 1945.
  • SCHROEDER, J., Bobby Jaspar, itinéraire d'un jazzman européen, Luik: Mardaga, 1997. Deels raadpleegbaar via deze link.
  • VAN DEN BROECK, Ch., Who is Peter de Greef?, Geraardsbergen: Belgatone, 2012. (Overzicht over het werk van illustrator Peter de Greef, die talrijke (jazz)partituren en -affiches verzorgde.)
  • VAN DEN BROECK, Ch., John Ouwerx (1903-1983). Un héros méconnu du jazz belge, Geraardsbergen, 2011. Online raadpleegbaar via deze link.
  • VAN DEN BROECK, Ch., Peter De Greef, s.d., s.l. Online raadpleegbaar via deze link.
  • VAN DEN HOOF, M., Double Bill, Antwerpen: uitgeverij Luster, 2011 (autobiografie van radioproducer Marc Van den Hoof, aangevuld met begeleidende teksten voor concerten).
  • VAN DEN HOOF, M. en M. MISEUR, Jazz Middelheim, Brussel: VRT, 1991. (naar aanleiding van 20 jaar Jazz Middelheim)
  • WARLAND, J., Bass Hits, Brussel: Editions Le Cri, 2009. (autobiografie van bassist Jean Warland)
  • http://keepitswinging.blogspot.be: blog gewijd aan (inter)nationale jazz en aanverwante muziek. Met bijdragen over o.a. Jean Omer, Django Reinhardt, Fud Candrix, Expo '58, Stan Brenders, enz.
  • http://www.jazzhalo.be: portaalpagina rond jazz met bijdragen over Roger Van Haverbeke, Guy Dossche, Jean Warland, enz.
  • http://www.jazzinbelgium.com: portaalpagina met interviews met (vooral) Waalse en Brusselse jazzmusici.
  • http://ldbk.eu: blog met enkele bijdragen over Belgische jazz (Kenny Clarke/Francy Boland Big Band, Sadi, Marc Moulin).
  • http://ronnydeschepper.com: blog met bijdragen over binnen- en buitenlandse jazzgeschiedenis.
  • http://www.dbnl.org: Kunsttijdsschrift Vlaanderen wijdde in september 2005 een nummer (nr. 307) aan jazz in Vlaanderen.

Documentaires

Cobra.be: BRT-documentaire Jazz in België uit 1980. Bekijk hier deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5.

Thesissen

Deze lijst geeft een zo compleet mogelijk overzicht van thesissen of eindwerken handelend over (een aspect van) de Belgische jazzgeschiedenis, en dit in de breedste zin van het woord (dus ook in relatie tot literatuur of film).

Online toegankelijk

  • ANAF, M., De introductie, verspreiding en vestiging van jazz in België. Een socio-historische studie over jazz in het Interbellum, UGent: Geschiedenis, 2010, te raadplegen via deze link.
  • DE BRABANDER, K., Jazz in België. Het belang van het ontstaan van het jazzonderwijs, Ugent: Kunstwetenschappen, 2008, te raadplegen via deze link.
  • DE STRIJCKER, L., NS-liederen in België, 1940-1944, KU Leuven: Geschiedenis, 2002, te raadplegen via deze link. (hoofdstuk 15 handelt over Belgische jazz in WOII)
  • DEMEULEMEESTER, K., Tussen twee werelden: hotsende, botsende, trillende jeugd. Rock’n’roll, Vlaanderen en de jaren vijftig, UGent: Geschiedenis, 2003, te raadplegen via deze link. (hoofdstuk 3 handelt over vroege Belgische rock&roll)
  • DEMEYERE, F., Kunstencentrum De Werf Brugge: een organisatorische doorlichting van de jazzwerking, UA: Cultuurmanagement, 2008. Te raadplegen via deze link.
  • DEROO, L., Van de French Quarter tot de Veneziana. Een studie over de manier waarop de New Orleans Jazz Revival ook in België voet aan grond kreeg en op een zekere aanhang kon rekenen, UGent: Kunst-, Muziek-, en Theaterwetenschappen, 2012, te raadplegen via deze link.
  • DOFFYN, Th., Een eenatweese scheikunde. De poëzie van Roggeman in het licht van de jazz, UGent: Taal- en Letterkunde, 2008, te raadplegen via deze link.
  • JONCKHEERE, E., Gentse Variététheaters van 1880 tot 1914, UGent: Theaterwetenschappen, 2007, te raadplegen via deze link.
  • MERCKX, V., Op het ritme van de melaatsenratel: de invloed van jazz op de poëzie van Gust Gils, UGent: Germaanse Talen, 2009, te raadplegen via deze link.
  • MICHNA, M., Dancings in Gent, 1919-1939, UGent: Geschiedenis, 2008, te raadplegen via deze link.
  • RAEMAN, K.-J., De organisatoren van jazz en rockconcerten in Gent tijdens de jaren vijftig: een sociaal culturele analyse, UGent: Letteren & Wijsbegeerte, 2010, te raadplegen via deze link.
  • VAN DEN BRANDE, P., Frieten met Curry. Indo-jazz bij Aka Moon, KU Leuven: Musicologie, 2009, te raadplegen via deze link.

 

Enkel fysiek raadpleegbaar

 

  • BUFFEL, E., Jazz als protest? Een onderzoek naar de toonaangevende organisatoren van jazzevenementen en orkestleiders in bezet België (1940-1944), UGent: Geschiedenis, 2008.
  • DE BOECK, F., Jazz en de problematiek van het schrijven bij Willy Roggeman, UGent: Germaanse Talen, 1983.
  • DELLICOUR, X., Aspects du jazz à Liège dans l'après-guerre: (1944-1949), Université de Liège: Geschiedenis, 2007.
  • DEPOORTER, A., Het is precies jazz: een onconventionele lezing van het oeuvre van J.M.H. Berckmans vanuit jazzperspectief, UGent: Germaanse Talen, 2004.
  • DESLE, R., De Belgische Avant-garde en de jazz tussen 1917 en 1925: een onderzoek op de grens tussen authenticiteit en moderniteit, KU Leuven: Geschiedenis, 2003.
  • LAMBRECHTS, T., Het jazzliefhebbersmilieu in België (1919-1948) : een onderzoek naar de drie toonaangevende Belgische jazztijdschriften, gekaderd in de ontwikkelingen van de Amerikaanse jazz, UGent: Geschiedenis, 1997.
  • PAZ CERONI, S., Aka Moon of de uitdrukking van een cyclische oneindigheid, UGent: Musicologie, 2002.
  • PEETERMANS, N., L'évolution du jazz belge de 1945 à nos jours: une richesse culturelle aux multiples facettes, Université de Liège: Communicatiewetenschappen, 1994.
  • RIEM, G., Toots Thielemans (1922): bijdrage tot de geschiedenis van de jazz in België, KU Leuven: Musicologie, 1988.
  • RUELLE, Th., Le jazz en Belgique, Université de Liège: musicologie, 1982.
  • SABELS, J., Jazz Bilzen (1967-1981): Een historische analyse van een festival in een periode van conflict, contestatie en crisis, UGent: Geschiedenis, 2013.
  • SOEUR, D., Du "Jazz Bilzen" aux "Ardentes": études sur les festivals de rock en Belgique, Université de Liège: Musicologie, 2010.
  • STEEN, T., De Belgische jazzscene : een sociologisch portret, UGent: Sociologie, 1995.
  • TIBERGHIEN, N., L'esprit du jazz dans l'oeuvre d'Ernst Moerman, ULB: Romaanse Talen, 2000.
  • VAN CROMBRUGGE, B., De vele levens van Jean Daskalidès (1922-1992): biografie van een merkwaardige duizendpoot, UGent: Geschiedenis, 2008.
  • VAN DIJCK, M., Bobby Jaspar, KU Leuven: Musicologie, 2001.
  • VANDENBOSSCHE, J., Onderzoek naar interesse en motivaties voor het beluisteren en de uitvoering van jazz, UGent: musicologie, 1972.
  • VAN HOVE, A., Approche sociologique du jazz liégeois, Université de Liège: Sociale Wetenschappen, 1983.
  • VAN LEEUWE, E., Het uitgaansleven op de Kuiperskaai: en hoe globale stromingen zich daarin reflecteren, UGent: Geschiedenis, 1999.
  • VERVAECK, B., Jazzing the words : jazz in de Vlaamse poëzie van de jaren vijftig en zestig, UGent: Germaanse Talen, 2005.
  • VUIJLSTEKE, C., Zwarte bamboulas en geile zazous: jazz in Gent tijdens de swingperiode (1930-1945), UGent: Geschiedenis, 2000.
  • WASTIAUX, A., Certains Aspects sur le Langage Musical de René Thomas, Guitariste Belge, ULB: Musicologie, 1983.
  • WUYTS, W., Volkstheaters te Antwerpen: een studie van acht private schouwburgen tijdens het interbellum, UGent: Geschiedenis, 1988.
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Een overzicht van literatuur over (aspecten van) de Belgische jazz(geschiedenis).

We blijven deze bibliografie uitbreiden. Ken je een boek, artikel, website, documentaire die hier een plek verdient? Laat het ons weten via info@resonant.be.

Algemeen

  • DANVAL, M., Histoire Du Jazz En Belgique, Avant-Propos, 2014.
  • DE GRAEF, J., De swingperiode 1935-1947: jazz in België, Antwerpen: De Dageraad, 1980.
  • DE MEYER, G. en K. AMERYCKX, De Geschiedenis van de Belgische Muziekindustrie, Leuven: KU Leuven, 1999, te raadplegen via deze link.
  • DEFOORT, A., Lexicon van de Muziek in West-Vlaanderen (vol. 1-7), Brugge: VWS, 2000.
  • DEWILDE, J., Jazzerfgoed in België (2): De collectie Albert Michiels. In Jazzmozaïek, 12 (2012) 4, p. 60-61. Online raadpleegbaar via deze link.
  • HEYMAN, M. en P. MANNAERTS, Jazzerfgoed in België (1): een kennismaking. In: Jazzmozaïek, 12 (2012) 3, p. 38-39. Online raadpleegbaar via deze link.
  • HEYMAN, M., Jazzerfgoed in België (3): Het vooronderzoek naar jazzerfgoed in België. In: Jazzmozaïek, 13 (2013) 1, p. 54-55. Online raadpleegbaar via deze link.
  • MANNAERTS, P., Jazzerfgoed in België (4): Privécollecties met jazzerfgoed. In: Jazzmozaïek, 13 (2013) 2, p. 60-61. Online raadpleegbaar via deze link.
  • KORTEWEG, S., Meer Armslag voor Jazz, nota, 2006, te raadplegen via deze link. Het verslag van de hoorzitting over deze nota in de commissie Cultuur, Jeugd, Sport en Media van het Vlaams Parlement in 2007 is te raadplegen via deze link.
  • PERNET, R., Belgian Jazz Discography (1897-1999), Brussel: eigen beheer (heruitgave door de Koning Boudewijn Stichting), 1999. (Deze publicatie is nog verkrijgbaar in de museumshop van het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel.)
  • PERNET, R., Jazz in Little Belgium: historique et discographie de 1881 à 1966, Brussel: Sigma, 1967.
  • PERNET, R. en J. SCHROEDER, e.a., Dictionnaire du jazz à Bruxelles et en Wallonie, Luik: Mardaga, 1991.
  • PERNET, R., Le jazz belge a (beaucoup plus de) 75 ans. In: Sabam 75 (1922-1997), Brussel: Sabam, 1997, p. 168 e.v.
  • SAMYN, J. en S. SIMONS, The Finest in Belgian Jazz, Brugge: De Werf, 2002. (algemene inleiding over Belgische jazzgeschiedenis met korte biografische schetsen van huidige Belgische jazzmusici)
  • SCHROEDER, J., Histoire du jazz à Liège de 1900 à 1980, Brussel: Editions Labor, 1985.
  • SIMONS, S., Jazz in België: de taal van een klein land met een grote traditie. In: Sabam 75 (1922-1997), Brussel: Sabam, 1997, p. 207 e.v.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Jazz_in_België: een soort tekstuele weergave van het eerste deel (tot jaren ’50) van de BRT-documentaire Jazz in België uit 1980 (zie ook hieronder).
  • http://www.lamediatheque.be/dec/clj/q16_01.htm: een basisintroductie tot de Belgische jazzgeschiedenis door de Mediathéque (in het Frans).

(Auto)biografieën en specifieke literatuur

  • BOGAERTS, G., Dance Band: quand Bruxelles jazzait, Brussel: Lefrancq, 2002.
  • BRYS, K., 9000 Toeren. 50 jaar muziek in Gent, Gent: Borgerhoff & Lamberigts, 2015.
  • COLJON, T., Les Neuf Vies de Marc Moulin, Luik: Editions Luc Pire, 2007.
  • DANVAL, M., L’Insaisissable Robert Goffin. De Rimbaud à Louis Armstrong, Gerpinnes: Quorum, 1998.
  • DANVAL, M., Robert Goffin, avocat, poète et homme de jazz. De Arthur Rimbaud à Louis Armstrong, Le Carré Gomand, 2014.
  • DE BACKER, P., Toots 90, Gent: Borgerhoff & Lamberigts, 2012.
  • DE GROOTE, P., Free Jazz in Gent rond de jaren zestig, onuitgegeven publicatie, gerev. versie 2009, te raadplegen via deze link.
  • DE RIDDER, M., Rebelse ritmes. Hoe jazz & literatuur elkaar vonden, Antwerpen: De Bezige Bij, 2012.
  • DISCRY, J. en C. PIRE, A la Rencontre du Jazz Huttois, 1998.
  • GHYSEN, R., Hasseltse bands 1945-2000, Hasselt: Het Stadsmus, 2014.
  • GOOSSENS, F., TORFS, M., e.a., JazzLab Series 1993-2008, Gent: eigen beheer, 2008, introductie te raadplegen via deze link.
  • HEUVINCK, M., e.a., Jazz Centrum Vlaanderen. Documentatie en promotiecentrum voor traditionele jazz en blues, Dendermonde: eigen beheer, 2006. (Deze publicatie kan worden aangevraagd bij het JCV.)
  • Leven naar de fictie van het centrum toe (brochure naar aanleiding van een tentoonstelling rond auteur en jazzmusicus Willy Roggeman), Gent: Universiteit Gent, 2009, te raadplegen via deze link.
  • LHOEST, L., Onderzoek aan de Jazzafdeling. In: Forum, 16 (2009) 6, Antwerpen: Koninklijk Conservatorium Antwerpen, p. 38-41, te raadplegen via deze link.
  • MEURANT, A., e.a., Jazz in little Belgium: de verzameling Robert Pernet in het muziekinstrumentenmuseum Brussel, Brussel: Muziekinstrumentenmuseum, 2004. (Deze ‘tentoonstellingscatalogus’ is één van de betere algemene introducties tot de Belgische jazzgeschiedenis. Ze is nog verkrijgbaar in de museumshop van het MIM te Brussel.)
  • NIJSSEN, K., Jazz Bilzen. Hét festival, zijn tijd vooruit. 1965-1981, Leuven: Davidsfonds, 2009.
  • PLUME, J., Belgische jazzveteranen vertellen, Dannison Music, 2004. (anekdotisch, interessant voor zijn ‘oral jazz history’), verkrijgbaar via deze link.
  • RAY, H., John Ouwerx. Sa carrière, ses oeuvres, ses souvenirs, Brussel: Les Cahiers Selection, 1945.
  • SCHROEDER, J., Bobby Jaspar, itinéraire d'un jazzman européen, Luik: Mardaga, 1997. Deels raadpleegbaar via deze link.
  • VAN DEN BROECK, Ch., Who is Peter de Greef?, Geraardsbergen: Belgatone, 2012. (Overzicht over het werk van illustrator Peter de Greef, die talrijke (jazz)partituren en -affiches verzorgde.)
  • VAN DEN BROECK, Ch., John Ouwerx (1903-1983). Un héros méconnu du jazz belge, Geraardsbergen, 2011. Online raadpleegbaar via deze link.
  • VAN DEN BROECK, Ch., Peter De Greef, s.d., s.l. Online raadpleegbaar via deze link.
  • VAN DEN HOOF, M., Double Bill, Antwerpen: uitgeverij Luster, 2011 (autobiografie van radioproducer Marc Van den Hoof, aangevuld met begeleidende teksten voor concerten).
  • VAN DEN HOOF, M. en M. MISEUR, Jazz Middelheim, Brussel: VRT, 1991. (naar aanleiding van 20 jaar Jazz Middelheim)
  • WARLAND, J., Bass Hits, Brussel: Editions Le Cri, 2009. (autobiografie van bassist Jean Warland)
  • http://keepitswinging.blogspot.be: blog gewijd aan (inter)nationale jazz en aanverwante muziek. Met bijdragen over o.a. Jean Omer, Django Reinhardt, Fud Candrix, Expo '58, Stan Brenders, enz.
  • http://www.jazzhalo.be: portaalpagina rond jazz met bijdragen over Roger Van Haverbeke, Guy Dossche, Jean Warland, enz.
  • http://www.jazzinbelgium.com: portaalpagina met interviews met (vooral) Waalse en Brusselse jazzmusici.
  • http://ldbk.eu: blog met enkele bijdragen over Belgische jazz (Kenny Clarke/Francy Boland Big Band, Sadi, Marc Moulin).
  • http://ronnydeschepper.com: blog met bijdragen over binnen- en buitenlandse jazzgeschiedenis.
  • http://www.dbnl.org: Kunsttijdsschrift Vlaanderen wijdde in september 2005 een nummer (nr. 307) aan jazz in Vlaanderen.

Documentaires

Cobra.be: BRT-documentaire Jazz in België uit 1980. Bekijk hier deel 1, deel 2, deel 3, deel 4, deel 5.

Thesissen

Deze lijst geeft een zo compleet mogelijk overzicht van thesissen of eindwerken handelend over (een aspect van) de Belgische jazzgeschiedenis, en dit in de breedste zin van het woord (dus ook in relatie tot literatuur of film).

Online toegankelijk

  • ANAF, M., De introductie, verspreiding en vestiging van jazz in België. Een socio-historische studie over jazz in het Interbellum, UGent: Geschiedenis, 2010, te raadplegen via deze link.
  • DE BRABANDER, K., Jazz in België. Het belang van het ontstaan van het jazzonderwijs, Ugent: Kunstwetenschappen, 2008, te raadplegen via deze link.
  • DE STRIJCKER, L., NS-liederen in België, 1940-1944, KU Leuven: Geschiedenis, 2002, te raadplegen via deze link. (hoofdstuk 15 handelt over Belgische jazz in WOII)
  • DEMEULEMEESTER, K., Tussen twee werelden: hotsende, botsende, trillende jeugd. Rock’n’roll, Vlaanderen en de jaren vijftig, UGent: Geschiedenis, 2003, te raadplegen via deze link. (hoofdstuk 3 handelt over vroege Belgische rock&roll)
  • DEMEYERE, F., Kunstencentrum De Werf Brugge: een organisatorische doorlichting van de jazzwerking, UA: Cultuurmanagement, 2008. Te raadplegen via deze link.
  • DEROO, L., Van de French Quarter tot de Veneziana. Een studie over de manier waarop de New Orleans Jazz Revival ook in België voet aan grond kreeg en op een zekere aanhang kon rekenen, UGent: Kunst-, Muziek-, en Theaterwetenschappen, 2012, te raadplegen via deze link.
  • DOFFYN, Th., Een eenatweese scheikunde. De poëzie van Roggeman in het licht van de jazz, UGent: Taal- en Letterkunde, 2008, te raadplegen via deze link.
  • JONCKHEERE, E., Gentse Variététheaters van 1880 tot 1914, UGent: Theaterwetenschappen, 2007, te raadplegen via deze link.
  • MERCKX, V., Op het ritme van de melaatsenratel: de invloed van jazz op de poëzie van Gust Gils, UGent: Germaanse Talen, 2009, te raadplegen via deze link.
  • MICHNA, M., Dancings in Gent, 1919-1939, UGent: Geschiedenis, 2008, te raadplegen via deze link.
  • RAEMAN, K.-J., De organisatoren van jazz en rockconcerten in Gent tijdens de jaren vijftig: een sociaal culturele analyse, UGent: Letteren & Wijsbegeerte, 2010, te raadplegen via deze link.
  • VAN DEN BRANDE, P., Frieten met Curry. Indo-jazz bij Aka Moon, KU Leuven: Musicologie, 2009, te raadplegen via deze link.

 

Enkel fysiek raadpleegbaar

 

  • BUFFEL, E., Jazz als protest? Een onderzoek naar de toonaangevende organisatoren van jazzevenementen en orkestleiders in bezet België (1940-1944), UGent: Geschiedenis, 2008.
  • DE BOECK, F., Jazz en de problematiek van het schrijven bij Willy Roggeman, UGent: Germaanse Talen, 1983.
  • DELLICOUR, X., Aspects du jazz à Liège dans l'après-guerre: (1944-1949), Université de Liège: Geschiedenis, 2007.
  • DEPOORTER, A., Het is precies jazz: een onconventionele lezing van het oeuvre van J.M.H. Berckmans vanuit jazzperspectief, UGent: Germaanse Talen, 2004.
  • DESLE, R., De Belgische Avant-garde en de jazz tussen 1917 en 1925: een onderzoek op de grens tussen authenticiteit en moderniteit, KU Leuven: Geschiedenis, 2003.
  • LAMBRECHTS, T., Het jazzliefhebbersmilieu in België (1919-1948) : een onderzoek naar de drie toonaangevende Belgische jazztijdschriften, gekaderd in de ontwikkelingen van de Amerikaanse jazz, UGent: Geschiedenis, 1997.
  • PAZ CERONI, S., Aka Moon of de uitdrukking van een cyclische oneindigheid, UGent: Musicologie, 2002.
  • PEETERMANS, N., L'évolution du jazz belge de 1945 à nos jours: une richesse culturelle aux multiples facettes, Université de Liège: Communicatiewetenschappen, 1994.
  • RIEM, G., Toots Thielemans (1922): bijdrage tot de geschiedenis van de jazz in België, KU Leuven: Musicologie, 1988.
  • RUELLE, Th., Le jazz en Belgique, Université de Liège: musicologie, 1982.
  • SABELS, J., Jazz Bilzen (1967-1981): Een historische analyse van een festival in een periode van conflict, contestatie en crisis, UGent: Geschiedenis, 2013.
  • SOEUR, D., Du "Jazz Bilzen" aux "Ardentes": études sur les festivals de rock en Belgique, Université de Liège: Musicologie, 2010.
  • STEEN, T., De Belgische jazzscene : een sociologisch portret, UGent: Sociologie, 1995.
  • TIBERGHIEN, N., L'esprit du jazz dans l'oeuvre d'Ernst Moerman, ULB: Romaanse Talen, 2000.
  • VAN CROMBRUGGE, B., De vele levens van Jean Daskalidès (1922-1992): biografie van een merkwaardige duizendpoot, UGent: Geschiedenis, 2008.
  • VAN DIJCK, M., Bobby Jaspar, KU Leuven: Musicologie, 2001.
  • VANDENBOSSCHE, J., Onderzoek naar interesse en motivaties voor het beluisteren en de uitvoering van jazz, UGent: musicologie, 1972.
  • VAN HOVE, A., Approche sociologique du jazz liégeois, Université de Liège: Sociale Wetenschappen, 1983.
  • VAN LEEUWE, E., Het uitgaansleven op de Kuiperskaai: en hoe globale stromingen zich daarin reflecteren, UGent: Geschiedenis, 1999.
  • VERVAECK, B., Jazzing the words : jazz in de Vlaamse poëzie van de jaren vijftig en zestig, UGent: Germaanse Talen, 2005.
  • VUIJLSTEKE, C., Zwarte bamboulas en geile zazous: jazz in Gent tijdens de swingperiode (1930-1945), UGent: Geschiedenis, 2000.
  • WASTIAUX, A., Certains Aspects sur le Langage Musical de René Thomas, Guitariste Belge, ULB: Musicologie, 1983.
  • WUYTS, W., Volkstheaters te Antwerpen: een studie van acht private schouwburgen tijdens het interbellum, UGent: Geschiedenis, 1988.
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn