Elke organisatie die muzikale activiteiten organiseert heeft muzikaal erfgoed. Hoe amateuristisch of professioneel je ook bent.

Jouw muzikaal erfgoed omhelst alles wat jouw organisatie belangrijk genoeg vindt om te bewaren voor de toekomst.

Staar je niet blind op de term ‘erfgoed’. Voor sommigen klinkt die oubollig, terwijl anderen er graag mee te koop lopen. Waar het op neerkomt, is dat jij als organisatie vaak tal van spullen hebt, die je voor jezelf en misschien zelfs voor anderen wil bewaren:

Op een bepaald moment (en beter te vroeg dan te laat) is het nuttig om een overzicht op te maken van wat jouw organisatie allemaal gecreëerd heeft. Dat levert al van voordelen op:

Hoe je dat aanpakt, lees je uitvoerig in het Doeboek, bij het hoofdstuk 'Het erfgoed in kaart brengen'. Begin alvast met de volgende 4 stappen:

1. Als organisatie ben je misschien al even bezig. Daarom kan het geen kwaad om alles eens op een rijtje te zetten.

Zo krijg je zicht op hoe ver je erfgoed teruggaat en wie er allemaal documenten zou kunnen hebben over jouw vereniging.

2. Wat deed je en wat doe je? Of je nu veel doet of weinig, alle activiteiten (optredens organiseren, opnames maken, muziek uitgeven, ...) brengen diverse soorten documenten voort:

Door al je activiteiten in verleden en heden op te sommen, krijg je een goed zicht op alle types documenten die je kan aantreffen bij jouw organisatie 

3. Noteer wat je vindt. Maar verlies je niet in details. Het gaat om het maken van een schema, niet om een inventaris. Beperk je tot gehelen (een pc, een kast met opnames, een doos affiches, ...). Noteer hiervan de volgende gegevens:

Kijk ook eens naar ons sjabloon om een schema te maken. Dit bevat twee tabbladen: een werkblad om zelf te gebruiken en een uitgewerkt voorbeeld dat je als leidraad kan dienen.

4. Het schema is een basis voor eerste conclusies. Bijvoorbeeld:

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn