Wie online culturele creaties van derden wil tonen, moet ervoor zorgen dat de ‘rechten geklaard’ zijn.

Ofwel dat de auteursrechten nageleefd worden: men moet van alle betrokkenen toestemming krijgen om zijn of haar creatie online beschikbaar te stellen tegen voorwaarden die men vastlegt. Dit kan een complexe materie worden als er veel rechthebbenden zijn en als er veel soorten rechten in het geding komen. Hoe dit concreet in zijn werk gaat, vind je op de website van TRACKS in een rapport over de rechtenproblematiek bij de website over het TRANSIT Festival voor Nieuwe Muziek.

Eerder dit jaar ontwikkelde Matrix Centrum voor Nieuwe Muziek een website met het muzikaal erfgoed van het TRANSIT Festival voor Nieuwe Muziek. Dit festival heeft al een geschiedenis van 15 jaar en dat leverde heel wat interessant materiaal op: documenten, partituren, uitvoeringsinstructies, technische fiches, programmaboekjes, audiovisueel materiaal, ... Het materiaal van het TRANSIT Festival voor Nieuwe Muziek wordt samengebracht en gedocumenteerd op de website www.transitcollectie.be. Dit project wordt gesteund door de Stad Leuven, het Festival van Vlaanderen Vlaams-Brabant en begeleid door Resonant en TRACKS (lees ook ons nieuwsartikel over dit project).

Omdat een belangrijke doelstelling van deze website is om de composities uit het festival beschikbaar te stellen voor de muziekpraktijk (amateurensembles, muziekscholen), was het essentiëel dat de rechten geklaard werden van al het materiaal dat aangeboden wordt. Dat gaat voornamelijk over auteursrechten (van de componist, fotograaf, regisseur), maar ook over naburige rechten (van de uitvoerders), portretrechten (van foto’s waarop personen herkenbaar zijn), tot rechten op speciale softwareprogramma’s die bij de compositie gebruikt worden.

Een rapport op de website van TRACKS doet verslag van de stand van zaken bij het complexe en arbeidsintensieve proces van het klaren van de rechten.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn