Eeuwenlang was men op live-uitvoeringen aangewezen als men muziek wilde beluisteren. Tot de geluidsdrager eraan kwam.

Pas op het einde van de negentiende eeuw werden de eerste apparaten ontwikkeld waarmee muziek opgenomen en opnieuw afgespeeld kon worden. Tot dan was elke live-uitvoering een unieke ervaring.

Geluidsdragers als muzikaal erfgoed

Het belang van geluidsdragers is groot, ook als muzikaal erfgoed:

De erfgoedwaarde van een geluidsdrager hangt niet uitsluitend af van de muziek die erop te beluisteren is, ook de zeldzaamheid is van belang.

De erfgoedwaarde van geluidsopnames kan ook afhangen van de collectie waarin ze zich bevinden. Die waarde kan liggen in de onderlinge samenhang van de collectie of de samenhang met ander erfgoed uit de collectie. Ook de toegankelijkheid en ontsluiting van collecties draagt bij tot de (publieke) waarde.

Soorten

De soorten dragers worden in drie types verdeeld:

Fonograaf van EdisonFonograaf van Edison AudiotapeAudiotape De cd is niet zo duurzaam als eerst gedachtDe cd is niet zo duurzaam als eerst gedacht

Geluidsdragers stellen het muzikaal erfgoedveld voor grote uitdagingen. Door de snelle technologische ontwikkelingen op het gebied van beeld en geluid, raken zowel de dragers als hun afspeelapparatuur snel in onbruik. Voor bepaalde apparaten is het nu al zeer moeilijk om vervangonderdelen te vinden die defecten kunnen herstellen, waardoor de dragers niet meer afgespeeld kunnen worden en talloze zeldzame opnames verloren dreigen te gaan. Maar ook door de fragiliteit van hun dragers zijn beeld- en geluidsopnames gevoelig aan verval.

Meer info: zie bij 'Aan de slag'

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn